Home Interviuri Andy Vasilescu: Istoria dansurilor latino, Kizomba

Atunci cand ne dorim sa evoluam ca dansatori este foarte important sa cunoastem istoria stilului de dans pe care il practicam. Din acest motiv o sa va prezentam o serie de articole prin care veti descoperi originea stilurilor de dans intalnite in comunitatea noastra.

Articolele vor fi redactate de instructori din Romania, care, prin pasiune, interes, documentatie si experienta cumulata, au reusit sa contureze povestea anumitor stiluri din categoria salsa. Incepem seria cu un prim articol redactat de Andy Vasilescu, instructor al scolii Mania Latina din Bucuresti si initiatorul proiectului Kizomba Romania, pasionat in special de kizomba.

Ce e Kizomba? De unde a aparut? Ce influente are? Fiind vorba de un stil de dans care a explodat in Europa (si in lume) de-abia in ultimii ani si pentru ca acest stil de dans si de muzica (da, e o diferenta intre muzica si dans, in special cand vorbim despre influente, dar despre asta voi vorbi mai jos) este foarte controversat ca origine, informatiile despre originea sa, despre muzica, cultura, semnificatii etc. sunt destul de limitate pe internet, si de cele mai multe ori sunt ori incomplete ori inflorite, ori completate “din burta”.

Permite-mi, draga cititorule, sa-ti povestesc si eu ce stiu despre acest stil de dans si de muzica si despre istoria sa. Un foarte bun prieten de-al meu, Kwenda Lima, mi-a raspuns la intrebarile “Cum?”, “Cand?”, “De ce?”, “Unde?” in cel mai simplu mod posibil: “Daca chiar vrei sa stii ce s-a intamplat, cauta singur si vei gasi varianta adevarata! Noi suntem toti mult prea subiectivi!“.

In urma cu trei ani de zile am inceput “sapaturile”, manat de dorinta de a afla cat mai multe lucruri despre istoria Kizomba si despre cultura din spatele dansului. Cele ce urmeaza au ca sursa manualul de Kizomba, cartea “Culture and Customs of Angola”, numeroase discutii particulare cu unii din cei mai importanti instructori de Kizomba din lume, precum si … istoria insasi.

Kwenda Lima – unul din cei mai cunoscuti dansatori de kizomba

Sa vorbim intai putin de componenta sociala din punct de vedere istoric. De ce te-ar interesa lucrul asta? Pentru ca intelegand de unde anume a aparut dansul, ce semnificatii are muzica si ce influente culturale au existat, te va ajuta sa intelegi mai bine ce ar trebui sa faci tu pe ringul de dans, si de ce! Am avut norocul ca primul meu stagiu de pregatire ca instructor de Kizomba sa il fac chiar cu un angolez mutat in Belgia. Trebuie sa stii, draga cititorule, ca Angola este considerata locul de bastina al Kizombei si este o tara care a fost ravasita de razboaie si conflicte aproape 50 de ani.

Angola, o fosta colonie portugheza (fondata de acestia in secolul XV), a fost intre anii 1961 si 1974 scena razboiului de independenta, declansat de sclavii de pe plantatiile de bumbac, iar din 1975 pana in 2002, a fost scena unui razboi civil. Toti acesti ani de conflicte si-au lasat amprenta asupra culturii angoleze, si ce ne intereseaza pe noi, asupra muzicii si a dansului. De mentionat ar fi faptul ca din cauza acestor conflicte, foarte multi artisti (si muzicieni si dansatori) au emigrat din Angola in toate colturile lumii, si, in acelasi timp, foarte multi dintre muzicienii din Angola, au fost lideri sau personaje importante in MPLA (Miscarea Populara pentru Eliberarea Angolei), sau, cazul lui Liceu Vieira Dias, care poate fi considerat parintele muzicii moderne angoleze, chiar membru fondator al MPLA.

Trebuie spus de la inceput ca istoria Kizomba si punctul de origine este o mare controversa, atat de mare incat e foarte greu sa spui “Da! Kizomba s-a nascut acolo!” (desi este acceptat in mare parte faptul ca s-a nascut in Angola – dar NU nedisputat). In schimb, o sa incerc sa va vorbesc putin despre ce s-a intamplat, atat in Angola, cat si in Capul Verde (locurile de nastere ale Kizombei), legat de influente si istorie.

Unii oameni considera ca se poate dansa Kizomba in mai multe moduri: passada, tarraxinha, quadradinha, degavarinho etc. De ce? Tot istoria ne poate raspunde la aceste intrebari. Parerea mea personala (si nu numai a mea) o veti gasi la sfarsitul articolului.

Kizomba nu este nimic mai mult decat rezultatul evolutiei. In dialectul angolez “Kimbundu” (kizomba) inseamna petrecere. Expresia angoleza din anii ’50, “kizombadas“, era folosita pentru a defini o petrecere mare, desi atunci nu exista nici o legatura cu dansul sau cu muzica pe care le stim astazi.

Dansurile traditionale ca Semba, Kabetula, Kazukuta, Maringa, Caduque, Rebita, Cidralia sau Dizanda predominau in acea perioada in Angola, iar majoritatea erau in mare parte dansuri de carnaval. In afara de Angola, Kizomba (atat ca dans cat si ca muzica) este deasemenea populara in alte tari lusofone precum Capul Verde, Guinea-Bissau, Mozambic, Guinea Ecuatoriala, Sao Tome Principe, Timorul de Est, Brazilia si teritoriul Macau. In ultimii ani in schimb, Kizomba a inceput sa fie din ce in ce mai cunoscuta si in restul lumii, iar astazi o intalnim peste tot.

Ca stil muzical, originea Kizombei este un subiect relativ sensibil si controversat. Daca intrebati un angolez, acesta va spune ca originea este firesc in Angola, iar daca intrebati un locuitor din Capul Verde, acesta va spune ca originea este bineinteles in Capul Verde. Cert e ca in anii ’80, sub influentele directe ale muzicii Semba si a muzicii Zouk din insula franceza Guadeloupe, a aparut un stil de muzica mai modern si mai senzual amestecat cu ritmul african. Din cauza faptului ca Angola este totusi o fosta colonie portugheza, majoritatea melodiilor sunt cantate in portugheza (desi la inceput, melodiile erau cantate in Kimbundu sau in alte limbi nationale). Printre cantaretii angolezi, cei mai cunoscuti sunt Bonga, Andre Mingas, Don Kikas, Calo Pascoal, Heavy C, Puto Portugues, Matias Damasio, Rei Helder si Irmaos Verdades.

In ziua de astazi insa, artistii Capului Verde au castigat o popularitate din ce in ce mai mare prin multe compilatii de Kizomba, artisti precum Suzanna Lubrano, Nelson Freitas sau Mika Mendes. Mai trebuie mentionat ca productia muzicala din Capul Verde a jucat si joaca un rol foarte important in popularizarea Kizombei pe plan international.

Si daca v-am prezentat stilurile din Angola (fiecare lasand o influenta mai mare sau mai mica in dansul modern si in muzica de Kizomba), ar fi corect sa va prezint si cateva din stilurile traditionale ale Capului Verde, anume Funana, Morna, Coladeira si Batuque.

Galerie audio
Poza TITLU ARTIST GENRE/STYLE
Kualuka Kuetu Bonga Semba Angola
Obrigado, Nha Amor IndoJin Kizomba
Mapolopolo Mané B4 (C4 Pedro & Big Nelo) Kizomba

Datorita muzicii Zouk din Guadeloupe, si a influentei Kizombei angoleze, cantaretii din Capul Verde au dezvoltat o versiune proprie de Zouk (amestecat cu Coladeira) numit Cola Dance, Cabo-love, Cola-zouk, Cabo-swing si Ghetto Zouk. Mai mult decat atat, fiecare tara lusofona si-a dezvoltat un stil propriu de Kizomba.

Daca mergem si mai departe, putem mentiona si stilul Kompa din Haiti ca fiind un strabunic al Kizombei (fiind una din influentele majore ale muzicii Zouk), de asemenea adus in Angola din Haiti, odata cu revolutia din Angola si soldatii cubanezi, dar despre asta nu vom vorbi in articolul de fata pentru ca ar insemna sa mergem mult prea departe si sa aducem in joc si Meringue (un stil de dans inrudit cu Merengue-le dominican). Dar daca sunteti curiosi, aveti deja cativa termeni pe care ii puteti cauta si singuri daca vreti sa aprofundati.

Din punct de vedere istoric (angolez), Kizomba poate fi considerata o evolutie a dansului traditional angolez Semba, care se danseaza inca din anii ’50. Cand formatia muzicala Kassav din Guadeloupe, a ajuns in Angola in anii ’80 sa cante Zouk, angolezii au dansat pur si simplu miscarile traditionale din Semba peste muzica Zouk. In paralel, a evoluat si un alt stil de dans numit Brucha Brucha (barbati care danseaza cu alti barbati), un mix intre Semba si alte dansuri traditionale, si uneori era dansat si pe muzica Zouk cantata de Kassav.

Din punct de vedere muzical, Kizomba a castigat din ce in ce mai multa popularitate in anii ’90, acesta fiind si momentul in care dansul a inceput sa se particularizeze pana a luat forma pe care o are astazi. Dansatorii angolezi de Semba au inceput sa-si adapteze pasii de Semba pe tempo-ul si savoarea beat-ului de Kizomba. Din punctul de vedere al angolezilor, Kizomba nu este nimic mai mult decat Semba dansata foarte lent pe muzica de Kizomba. Diferenta in dans in ziua de astazi este faptul ca anumite miscari tipice de Kizomba au fost create si sunt in mod special dansate pe muzica de Kizomba si nu si in Semba.

Ar mai fi important de mentionat ca in Angola nu se face o diferenta foarte mare intre dansul Kizomba si dansul Semba, ci mai degraba se face o diferenta majora intre muzica fiecarui stil de dans. Acesta este si motivul pentru care concursurile angoleze de Kizomba se danseaza in principal pe muzica Semba.

Din cauza prezentei cubaneze in Angola in timpul razboiului civil (1975 – 2002), cultura cubaneza a dansului a influentat puternic Kizomba (mai concret, percutiile de rumba), acesta fiind motivul pentru care elemente cubaneze se regasesc in dansul Kizomba. Milonga si tango-ul au fost de asemenea foarte apreciate in Angola ca rezultat al globalizarii, si ambele stiluri de dans au influentat in egala masura dansul pe care il numim astazi Kizomba, mergand pana in punctul in care unii oameni numesc Kizomba “Tango-ul african”.

De retinut este ca exista o diferenta considerabila intre muzica Kizomba si dansul Kizomba: dansul din Angola, nu are influente de Zouk, in schimb muzica are influente de Zouk din Guadeloupe si Martinica, asa ca de fiecare data cand auziti ca Kizomba are influente de Zouk, amintiti-va ca se refera la muzica si nu la dans!

Diferenta propriu-zisa intre muzica Zouk si Kizomba e destul de mica. Ca muzica si dans, Zouk-ul este foarte popular in Antilele franceze si este un mix de stiluri de muzica africane, nord americane si caraibiene, cantat de obicei in limba franceza, si caracterizat prin sunete electronice si instrumente de percutie. Muzica Zouk a fost foarte apreciata de catre angolezi si muzicienii nativi; influenta a fost atat de mare incat oamenii au inceput sa numeasca Semba … Kizomba din cauza influentei majore a zouk-ului. In acea perioada, in Angola, Zouk-ul a inceput sa-si piarda originalitatea si s-a amestecat cu alte stiluri de muzica angoleza pana in punctul in care a ajuns sa fie numit Semba Zouk. Numele nu a rezistat insa prea mult si nu a prins la publicul larg si, intr-un final, a fost transformat in Kizomba.

La o prima impresie, ambele genuri muzicale (Kizomba si Zouk) sunt destul de apropiate deoarece din punct de vedere muzical, ambele stiluri au acelasi ritm de baza, deseori cantat de toba mare si de chitara bass. Compozitorul este cel care decide daca ii confera un feeling de Zouk sau de Kizomba unui cantec, jucandu-se cu orchestratia, cu limba folosita, accentele, versurile si armonia. Zouk-ul fiind originar din Antilele franceze este cantat de obicei in franceza, Kizomba este cantata in Kimbundu si portugheza, iar Cola-zouk-ul/Cabo Love in Creola din Capul Verde.

Am mai putea vorbi si despre o forma mai lenta si mai senzuala a Kizombei, anume Tarraxa, Tarraxinha sau Tarachina. Acesta este un stil de dans mult mai seducator decat Kizomba, partenerii fiind extrem de apropiati, si dansand intr-un mod foarte lent, aproape nemiscandu-se de pe loc, acompaniati de miscari lascive. Acest stil este mai popular printre angolezii tineri, decat printre cei mai in varsta (care evident nu privesc cu ochi foarte buni o asemenea “depravare”). Si pentru ca trebuia sa existe o controversa si aici, multa lume nu considera Tarraxinha ca fiind un stil de dans de sine statator, ci mai degraba doar o miscare lenta si lasciva. Pe de alta parte avem sub-genuri muzicale care sunt considerate a fi Tarraxinha, Ghetto Tarraxa, etc.

Concluzie

Din cauza atator influente si confuzii, ceea ce noi numim astazi Kizomba, este doar o cupola pentru o familie numeroasa formata din Kizomba angoleza, Cola-zouk/Cabo Love, Zouk etc. Melodiile moderne au inceput sa fie cantate si in engleza (pentru a populariza si mai mult genul muzical), iar felul in care dansatorii aleg sa le interpreteze (ca stil de dans) este in mare parte preferinta personala, in functie de ce anume ii inspira o anumita melodie. Acesta din urma este si motivul pentru care puteti vedea pe ringul de dans oameni care, pe o melodie de “Kizomba” danseaza Kizomba, Zouk Love, Zouk Lambada, Semba sau Tarraxinha. Ca muzician de cariera, va pot spune ca exista intr-adevar diferente intre toate aceste stiluri de muzica, chiar si acum, in culmea globalizarii, dar ele nu sunt neaparat percepute sau reconoscibile de catre dansatorul de rand, fiind mai mult elemente specifice muzicienilor, ca atare, ca instructor de Kizomba, fac aceeasi recomandare pe care o fac si alti instructori internationali: nu mai analizati, ci doar dansati!

Sper ca nu v-ati plictisit prea tare citind aceste randuri, si sper ca prin ele v-ati apropiat un pic mai mult de acest fenomen minunat numit “Kizomba”, sper ca ati aflat cateva lucruri interesante din istoria sa si ati inteles un pic mai bine ce s-a intamplat in trecut. In rest, traiasca globalizarea si, dupa cum spun de atata timp: “Stop dancing the dance. Start feeling the dance!”

Leave a Reply

INTERVIURI